Výběr pohybové aktivity


sport-562154_640

 

Máte problém se do sportu motivovat? Přijde vám, že vás tolik nebaví a že nejsou vidět výsledky? Možná jste si vybrali pohyb, který není úplně pro vás.

Při výběru pohybové aktivity je třeba klást důraz na tyto činitele:

  • Důvod a z něj vyplývající cíl, pro který jste se rozhodli cvičit. Podle daného cíle je určována frekvence, intenzita, doba trvání pohybového tréninku a typ pohybové aktivity, zpravidla realizovaných v průběhu týdne. Toto téma jsem nakousl i v druhé části ebooku.
  • Při výběru pohybové aktivity, která má vyvolávat očekávané změny, si musíte zvolit takovou formu, která vám bude blízká a při které jste ochotni překonávat nepříjemnosti spojené s námahou při cíleném zatěžování.
  • Pro dosažení co největšího efektu je třeba, aby byly do realizace pohybové aktivity zapojeny co největší svalové skupiny. Tím dojde k většímu zatížení oběhového systému a vyvolané změny mohou mít déletrvající charakter.
  • Zvolené pohybové aktivity musí být aplikovány po jistou minimální dobu, která se většinou pohybuje od 90 do 250 minut týdně.
  • Pohybová aktivita by měla být snadno “dávkovatelná“. Při aplikaci musíme respektovat zásadu postupného zvyšování intenzity i doby trvání zatížení.
  • Při vlastní realizaci je rovněž výhodné se rozhodnout, zda chceme cvičit (trénovat) individuálně nebo ve skupině.
  • Pohybové aktivity by měly být doprovázeny i dalšími příjemnými pocity. Jinak u dané pohyb. aktivity dlouho nevydržíte.

Pohybová aktivita musí respektovat níže popsané body, které se podílejí na kvalitě i kvantitě pohybové potřeby:

  1. pohlaví, věk, aktuální zdravotní stav
  2. způsob života předchozí generace
  3. vrozené pohybové předpoklady, pohyb v dětství a adolescenci
  4. životní prostředí kolem nás
  5. typ povolání, vztah k množství fyzické práce

Pokud chcete docílit úbytku objemu tukové tkáně, musíte pracovat s fyzickou aktivitou, její délkou i vhodnou intenzitou. Při redukci objemu tukové tkáně musíte využívat aerobní aktivity. Kontrolním prvkem intenzity zatížení je tepová frekvence. Obecně by se měla tepové frekvence pohybovat v rozpětí 60 až 75 % maximální tepové frekvence. Hodnota maximální tepové frekvence je rozdíl čísla 220 a věku. Tento výpočet je však pouze orientační. Doporučená doba trvání je obecně stanovena minimálně na 30 minut. Nesmíme zapomínat ani na posilování. Pokud je náš cíl zhubnout, je žádoucí pojmout silový trénink vytrvalostní metodou ( jak jsem již zmínil v druhé části ebooku), jinak může dojít k nadměrnému zvýšení svalové hmoty, která bohužel nevznikne přeměnou tukové hmoty.:) Tato tuková hmota zůstane stále na svém místě, ale naroste sval pod ní, a tím celkově i váš objem v dané partii. Proto je ideální kombinovat aerobní aktivitu s vytrvalostním posilováním.

Doporučuji tyto pohybové (aerobní) aktivity:

  • Chůze, pěší turistika, nordic walking, běh
  • Cyklistika, cykloturistika, spinning
  • Plavání a aquafitness
  • Běh na lyžích, lyžařská turistika
  • In-line brusle
  • Sportovní hry: squash, badminton, volejbal, tenis
  • Aerobní trénink doma, ve fitness centru – běhátka, steppery, cross trainer, stacionární kolo, indoor rowing
  • Gymnastika: aerobik, pilates, zdravotní TV

Přeji vám, abyste si našli pohybovou aktivitu přesně vám šitou na míru, abyste cítili naplnění z pohybu a necvičili pouze z nutnosti. Uvidíte, že při správně zvolené pohybové aktivitě, správném dávkování, provedení a nastavení správné intenzity, docílíte svého cíle mnohem rychleji, než by se zdálo.

Pavel Václavík
Trenér, výživový poradce a masér. Autor ebooku Základní principy (nejen) tělesné proměny. Je průvodcem ke změně životního stylu. Jeho cílem je, aby lidé přebudovali své myšlení, své tělo a tím i svůj život.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

  • Odběr newsletteru

    Registrujte se a získejte online kurz změny životního stylu ZDARMA.

  • Kategorie