Doplňky stravy

nutrient-additives-505124_640

 

Doplňky stravy

Lze je dělit podle různých kritérií – například podle jejich deklarovaného účinku na zdraví, podle formy, původu, chemického složení apod. Z průzkumu provedeného pro Vědecký výbor pro potraviny vyplynulo, že nejčastěji si u nás lidé kupují doplňky stravy určené pro pohybový aparát (užívají se při bolestech kloubů, zad či artróze). Dále jsou to přípravky, které tělu dodávají energii, vitaminy a minerály, přípravky určené k prevenci chřipky a nachlazení, proti nadváze, na vysoký krevní tlak, nemoci srdce a cév, problémy s vlasy a nehty a mnohé další indikace.

Preparáty s vitaminy a minerálními látkami

Tyto preparáty jsou jedny z nejvyhledávanějších doplňků stravy. Obsahují různé vitaminy a minerální látky (laicky jsou sice nazývané multivitaminy, ale velmi často obsahují také minerální látky), nejčastěji jsou to vitaminy B6, B12, C, D, kyselina listová a karotenoidy, z minerálních látek vápník, selen, hořčík a železo. Často jde o látky, které mají antioxidační vlastnosti.

Proč je o multivitaminy takový zájem? V řadě zemí byly v posledních letech provedeny epidemiologické studie, ze kterých vyplynulo, že mnoho obyvatel trpí dlouhodobým mírným nedostatkem některých vitaminů a prvků (týká se to vitaminu B1, B2, A, D, kyseliny listové, zinku, hořčíku, vápníku a železa) a je známo, že takovýto mírný nicméně dlouhodobý nedostatek sice nevede ke vzniku závažných onemocnění, ale může zapříčinit zhoršení imunity, paměti, soustředěnosti, chuti k jídlu a celkové duševní a tělesné pohody.

Obecně je odborníky považováno užívání multivitaminových preparátů za zbytečné, protože pestrá a vyvážená strava s dostatkem ovoce, zeleniny, luštěnin atd. pokrývá nároky našeho organismu na tyto živiny. Nicméně existují určité situace, ve kterých je užívání těchto preparátů opodstatněné, například:

  • stavy po velkém fyzickém, psychickém a emočním vyčerpání (například vrcholoví sportovci; osoby pracující ve zdravotně rizikových podmínkách
  • osoby nadměrně vystavené různým zdraví škodlivým chemickým látkám či xenobiotikům (například osoby užívající pravidelně určité léky, ale také kuřáci, alkoholici, narkomani apod.)
  • stavy po těžkých úrazech, zánětlivých a infekčních onemocněních
  • starší osoby (často mají snížený příjem stravy, poruchy trávení apod.)
  • dlouhodobé dodržování diet se sníženým obsahem energie (často spojené se sníženým příjmem základních živin)

Mohou být doplňky stravy zdraví nebezpečné?

Některé základní živiny konzumované v nadměrném množství mohou být skutečně zdraví škodlivé (jedná se především o předávkování se vitaminy A a D, ale také selenem či fluorem) nebo jen nepříjemné. Nepříjemné účinky mohou nastat například u megadávek vitaminu C (nad 1000 mg průjmy, žaludeční nevolnosti, ledvinné kameny), vyšších dávek beta karotenu (nad 50 mg zežloutnutí kůže), niacinu (nad 250 mg vyrážky) či vitaminu E (krvácení z nosu).

Pro zajištění bezpečnosti potravních doplňků byly stanoveny horní bezpečné dávky některých živin. Na webových stránkách Státního ústavu pro kontrolu léčiv jsou uvedeny maximální doporučené denní dávky živin akceptovatelných pro doplňky stravy. Všeobecně je doporučováno, aby maximální obsah živiny v jedné denní dávce nepřekročil polovinu doporučené denní dávky. Je to z toho důvodu, že živiny přijímáme nejen v podobě doplňků stravy, ale zejména v běžné stravě.

Doplňky stravy je možno využít také před nebo po cvičení. Ve většině fitness centrech nabízí různé doplňky stravy. Nebojte se zeptat. Školený personál by vás měl obeznámit s účinky a vhodností toho daného produktu. Obecně jsou v prodeji produkty:

  • proteinové tyčinky (vhodné spíše po cvičení, také možno v rámci svačinky, jelikož na rozdíl od müsli tyčinek nemají tolik sacharidů)
  • proteinové nápoje (vhodné spíše po cvičení, obsahují velké množství bílkovin, možno také jako 2. večeře)
  • tablety s kompletním spektrem aminokyselin (vhodné po tréninku, pro stavbu svalové hmoty a síly)
  • nápoje s BCAA (vhodné ihned po tréninku, regenerují svalovou tkáň)
  • iontové nápoje (vhodné kdykoliv, před po i při tréninku. Doplní energii, ztracené vitamíny a minerální látky. Jen pečlivě vybírejte a hlídejte obsah cukrů!)
Tagy:
Pavel Václavík
Trenér, výživový poradce a masér. Autor ebooku Základní principy (nejen) tělesné proměny. Je průvodcem ke změně životního stylu. Jeho cílem je, aby lidé přebudovali své myšlení, své tělo a tím i svůj život.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

  • Odběr newsletteru

    Registrujte se a získejte online kurz změny životního stylu ZDARMA.

  • Kategorie