Co jsou tuky?

olive-oil-926827_640

 

Co jsou tuky?

  • Jsou významným zdrojem energie.
  • Podílí se na tepelné izolaci.
  • Jsou potřebné ke vstřebávání vitamínů v těle.
  • Jsou zdrojem cholesterolu, který naše tělo potřebuje (ne však v nadměrném množství).

Tuky, které dodáváme našemu tělu potravou, pocházejí buď z rostlin – rostlinné (např. oleje), nebo ze zvířat – živočišné (např. máslo, sádlo).

Živočišné tuky zdravé, nebo nezdravé?

Živočišné tuky jsou jedním z hlavních zdrojů nasycených tuků, které by se v našem jídelníčku měly objevovat co nejméně. Patří sem především potraviny, které obsahují tuk vepřový, hovězí a mléčný. Potraviny obsahující nasycený tuk – sádlo, lůj, máslo, slanina, tučné sýry, smetana, tučné jogurty a jiné mléčné výrobky, tučná masa, různé tučné masné výrobky, jako jsou salámy, párky, uzeniny, paštiky a další. Přednost bychom měli dávat výrobkům s nízkou tučností, jako je drůbeží, telecí či jehněčí maso, méně tučným mléčným výrobkům (do 3 % tuku u mléka a mléčných výrobků a do 30–45 % tuku v sušině u tvrdých sýrů), a libové šunce apod.

Existují výjimky, jako je rybí tuk, který je pro naše tělo naopak prospěšný. Rybí tuk poskytuje tělu nenasycené omega-3 mastné kyseliny, které mají klíčový význam pro správnou činnost mozku a pro správný růst a vývoj.

Konzumaci másla by měli omezit lidé se srdečními a cévními potížemi a vysokou hladinou cholesterolu a tuků v krvi. Zdraví jedinci si jej mohou občas dopřát, i když vhodnější k namazání na pečivo jsou kvalitní rostlinné tuky. Vzhledem ke svému složení je máslo vhodné zejména pro studenou kuchyni, ne na smažení. Pokud sádlo, tak raději husí než vepřové.

Rostlinné tuky bychom měli tedy dodávat do těla zejména v podobě rostlinných olejů, tuků a příjmem olejnin, jako např. řepka, sója, slunečnice, sezam, lněný olej apod. Řadíme mezi ně také rybí tuk. Živočišné tuky bychom měli dodávat pomocí mléčných výrobků, libového masa či vejci.

Cholesterol je dalším z hodně diskutovaných záležitostí. Avšak není to nic, čeho bychom se měli bát. Cholesterol je pro život absolutně nezbytný. Podílí se na výstavbě buněčných membrán. Cholesterol jako takový je přítomen pouze spolu s živočišným tukem (v rostlinných tucích se nevyskytuje). Tudíž pro kontrolu cholesterolu bychom měli hlídat příjem živočišných tuků, a to hlavně vnitřností, uzenin, mléčných výrobků (čím vyšší obsah tuku, tím vyšší obsah cholesterolu) a masa (zde obsah tuku nemá souvislost s obsahem cholesterolu).

Zkrátka při výběru potravin by každý měl používat zdravý rozum a věnovat zvýšenou pozornost tomu, co výrobce uvádí na obalu či etiketě výrobku. Doporučuji využívat tuk převážně rostlinný. Nejlepší službu nám udělá olej řepkový(vhodný poměr mastných kyselin), pak až olej olivový, slunečnicový, lněný atd. Hlavně nepodléhat lákavým, ale mnohdy klamavým reklamám.;-)

Už se v tom orientujete, je vám jasné co jsou tuky?:-) Pokud máte jakékoliv dotazy, můžete níže vložit svůj komentář. Rád vám zodpovím vaše dotazy. co jsou tuky

Pavel Václavík
Trenér, výživový poradce a masér. Autor ebooku Základní principy (nejen) tělesné proměny. Je průvodcem ke změně životního stylu. Jeho cílem je, aby lidé přebudovali své myšlení, své tělo a tím i svůj život.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

  • Odběr newsletteru

    Registrujte se a získejte online kurz změny životního stylu ZDARMA.

  • Kategorie